maandag 14 september 2009

Ding 23 Evaluatie

Het beloofde land
Toen wij een paar maanden geleden met deze tocht naar het beloofde land begonnen, wisten wij niet wat wij daar zouden aantreffen. Mijn persoonlijke tocht en die van mijn collega's was lang, soms vermoeiend, vol nieuwe ervaringen en ontdekkingen. Je werd er blij van, verbaasd, geamuseerd en soms gefrustreerd maar uiteindelijk wijzer. De berichten van mijn medecursisten hielpen mij op mijn eigen ontdekkingsreis, en lieten zien dat wij veel enthousiaste mensen hebben in onze organisatie. Wij staan open voor de veranderingen die er aankomen.
De toepassingen op digitaal gebied ontwikkelen zich razend snel en wij proberen op de hoogte te blijven en deze te gebruiken. Ook het ontstaan van sociale netwerken tussen bibliotheekmedewerkers heeft iets positiefs en creëert een nieuwe dynamiek binnen ons vak. Vroeger zaten wij gesloten en geïsoleerd in bibliotheekgebouwen, nu is ons gebouw maar een gezicht van ons bibliotheek, het andere gezicht is digitaal via snelle elektronische wegen te bereiken.
Het maken van contacten via deze nieuwe wegens is iets heel geks, maar ook leuk en avontuurlijk. Je moet het durven doen. Dan gaat ineens een wereld voor je open, een web van relaties dat je anders nooit had leren kennen.
Ik moet wel bekennen dat ik een beetje bang was om mij aan te melden bij verschillende sites en mijzelf open te stellen voor de wereld, deze houding is veranderd. Ik durf het nu wel aan. Misschien is dit een van de belangrijkste punten die ik in deze cursus heb geleerd: open staan voor nieuwe ontwikkelingen en ideeën en vooral niet bang zijn.

3 opmerkingen:

  1. Jammer dat de tekst van Ding 23 een beetje schuilgaat achter de boeken uit Library Thing.
    Maar ik heb het toch wel kunnen lezen. Geweldig dat deze cursus je heeft leren durven openstaan voor de nieuwe ontwikkelingen op 2.0-gebied en er mee te werken.
    Dus:
    Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep. Veel plezier in het "Promised Land"!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Da's nogal wat wat je hier beschrijft. Buiten de muren van je bibliotheek denken is voor velen lastig, maar o zo noodzakelijk. Zoek je gebruikers op, op de plekken waar zij zijn. Het klinkt als een holle frase, maar Google is er groot mee geworden. Zorg dat je diensten makkelijk te benaderen zijn dichtbij de gebruiker. Op z'n startpagina, z'n Hyves, z'n blog, noem maar op. En ga het gesprek aan!

    Gefeliciteerd! En succes met het vormgeven van de bibliotheek van de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen