donderdag 11 juni 2009

Ding 9 gedachten over web 2.0

Hoi bloggers,
Het lijkt alsof ik niks doe op het web, maar achter het scherm ben ik nog nog steeds druk bezig.
Uitzoeken en leren van allerlei toepassingen van het web. Gisteren begonnen met twitteren daarover in een ander bericht.
Net als velen voor me kan ik beamen dat ik veel leer en dat ik plezier heb in het ondekken van de verschillende (en talloze)
mogelijkheden op web 2.0
Vele van deze zijn ook nuttig voor de bibliotheek, vooral RSS en bloggen. Maar de grote vraag is:
HOE KUNNEN WIJ DEZE KENNIS IMPLEMENTEREN IN ONZE ORGANISATIE?
Het is tijd voor een nieuwe functie: de digitale baliemedewerker. Iemand die achter het scherm zit en antwoorden geeft op vragen van bezoekers het liefst in real time of heel erg snel; iemand die de activiteiten van de bibliotheek heel snel publiceert en via het web zoveel mogelijk mensen probeert te bereiken. Het vergt van onze organizatie investeren in kennis en in het opleiden van mensen en uren vrij maken voor dit soort werk.
Zonder de juiste "know how" en gekwalificeerde personeesleden die deze zouden kunnen implementeren, ben ik bang dat de kennis die wij nu opdoen, binnen de grenzen van de 23dingen cursus zal blijven.
Ik geloof wel in de noodzaak om het web veel beter te moeten benutten het is in wezen onze nieuwe front office!
Wij hebben ook de goede mensen in huis - wat denken jullie van onze cursusbegeleidster?!

1 opmerking:

  1. Een goudhaantje is het zeker, een ooi streven toch? ;-) Zorg dat zo veel mogelijk mensen binnen je organisatie weten wat het is. Niet iedereen hoeft het te praktiseren, maar het belangrijkste is dat de kennis aanwezig is en dat een aantal mensen actief er mee aan de slag gaat en de mogelijkheden onderzoekt en toepast. En kijk vooral ook bij anderen.

    BeantwoordenVerwijderen